پرده سینما
در اوایل دهه ۲۰ میلادی با ظهور فاشیسم در ایتالیا نوعی سینما از طرف حکومت ترویج شد که ارتباط اش را از واقعیت بریده و دغدغهاش ترویج تصاویر جعلی از ایتالیا بود. با پایان جنگ جهانی دوم که ایتالیا درگیر فقر تورم و بیکاری گسترده بود، جنبش سینمایی نئورالیسم در این کشور شکل گرفت که آینهای تمام نما از جامعه بود و با محوریت طبقات محروم جامعه سعی در نزدیک شدن هرچه بیشتر به واقعیت داشت. این کتاب با آرای ۵۴ منتقد سینمای ایران ۱۲ شاهکار ماندگار سینمای ایتالیا را برگزیده و آنها را توسط ۲۳ منتقد به نقد کشیده.
جلیل اکبری صحت، محسن بیگ آقا، شهرام جعفرینژاد، عزیزالله حاجی مشهدی، مهرزاد دانش، امید رنجبر، آنتونیا شرکا، محمد شکیبی، رضا صائمی، احمد طالبی نژاد، شهاب الدین عادل، بهزاد عشقی، سحر عصر آزاد، مازیار فکری ارشاد، محمدرضا فهمیزی، محمدسعید محصصی، حمیدرضا مدقق، علیرضا کاوه، کیومرث وجدانی، هوشنگ گلمکانی، امید نجوان، و رسول نظرزاده ۲۳ منتقدی هستند که برای این ۱۲ فیلم نقد و تحلیل نوشتهاند.
فیلمهای برگزیده سینمای ایتالیا از این قرارند:
دزد دوچرخه (ویتوریو دسیکا)
سینما پارادیزو ( جوزپه تورناتوره)
هشت و نیم (فدریکو فلینی)
جاده (فدریکو فلینی)
رم شهر بیدفاع (روبرتو روسلینی)
آگراندیسمان (میکلانجلو آنتو نیونی)
روکو و برادرانش (لوکینو ویسکونتی )
خوب بد زشت(سرجیو لئونه)
زندگی زیباست (روبرتو بنینی)
یک روز به خصوص (اتوره اسکولا )
مالنا (جوزپه تورناتوره)
کسوف (میکلانجلو آنتونیونی)
دوازده شاهکار ماندگار سینمای ایتالیا به انتخاب منتقدان سینمای ایران
به کوشش: محمد جعفری
ناشر: انتشارات شباهنگ
نوبت چاپ: اول
قطع: رقعی
جلد: شومیز
سال چاپ: ۱۴۰۲
تعداد صفحات: ۲۰۸
انتشار مقالات سایت "پرده سینما" در سایر پایگاه های اینترنتی ممنوع است. |
|