پرده سینما

جمعی از منتقدان و روزنامه‌نگاران خواستار اعطای «زرشک زرین» شدند

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

 

جمعی از خبرنگاران و اعضای انجمن منتقدان سینمای ایران با راه‌اندازی کمپین زرشک زرین، خواستار معرفی بدترین فیلم جشنواره فیلم فجر و اعطای زرشک زرین بدترین فیلم به آن شدند. متن این بیانیه به شرح زیر است:

به‌راه باش که رهزنان در راهند... کمپین زرشک زرین یکی است و‌لاغیر.... قشنگ نبود کپی عجولانه از آن‌چه هدف ما بود که نگرفت... این کارها دیگر خلاقانه نیست که زرشک را نصیب خود شما خواهد کرد که کرده است؛ به دستتان نرسیده؟.... کمپین زرشک زرین، خود را از این رأی غلط و پراشتباه مبرا می‌داند... هرچند ممکن است رأی مشابه شود ولی این کمپین با فیلم کار دارد و نه بازیگر... با تفکر انحرافی و رانت‌خوار روبروست نه عوامل اجرائی و محترم سینما در ایران... تفکری که سود خود را در پیش و حین تولید ساخته‌شدن آثار سخیف می‌برد و در پی به فنا‌بردن پول مردم است از جیب بودجه کشور به نفع شخصی...

اینک پس از گذر آرام از برگزاری سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر به‌دور از شتابزدگی؛ ما جمعی از منتقدان، روزنامه‌نگاران و اهالی سینمای ایران در پی فراخوان برای احیای زرشک زرین به منظور احیای اندیشه و تفکر بیشتر در جریان تولید آثار ساخته‌شده در عرض سال، با هدف ارتقای سلیقه و عدم توهین به شعور مخاطب سینمای ایران، بدور از هرگونه تخاصم و موضع کورکورانه اعلام می‌داریم در سالیان اخیر بودجه‌های میلیاردی فراوانی از حساب ملت در جهت تولید آثار سخیف، شعاری و تبلیغاتی بدون رعایت شاخصه‌های اصیل فیلم‌نامه‌نویسی و کارگردانی در سینمای ایران به هدر رفته است و موجبات انحطاط و تنزل جایگاه رفیع سینما را در نزد ایرانیان فراهم آورده... سینمایی که در دهه شصت پس از نفت و فرش، صادرات سوم ملت ایران به دنیا بود و چشمان جهانیان را به نبوغ سینماگران ما خیره ساخت، اکنون به وضعی رسیده که ساخته‌شدن اثری قابل‌تأمل حلقه مفقوده‌اش به حساب می‌آید و معجزه‌ای باید صورت بگیرد تا هر سال شاهد یک اثر متوسط و قابل‌قبول باشیم فلذا به منظور جلوگیری از ادامه این جریان خطرناک و التهاب‌آور برای سینمای ایران، این جمع از میان همه آثار حاضر در جشنواره امسال زرشک زرین بدترین فیلم را با اخذ بیشترین آرا به فیلم «امپراطور جهنم» به سبب عدم‌ رعایت شاخصه‌های مهم شخصیت‌پردازی، گره‌افکنی مملو از سطحی‌نگری و کارگردانی بسیار ضعیف از حیث میزانسن و دکوپاژ و... به سازندگان این فیلم شعاری اعطا کرده و به نهادهای حامی تولید در سینمای ایران رعایت استانداردهای فیلم‌سازی در ابعاد محتوایی کارگردانی و پرداخت درست سوژه را متذکر می‌شویم.

واقعیت این است زرشک زرین بیشتر یک فرصت است تا تهدید و در آن سال‌ها که زرشک زرین احیا و اعطا شد، بسیاری از اهالی سینما در تولید آثار بعدی خود دچار تأمل فراوان‌تری شده و با وسواس بیشتری به تأمل در فیلم‌نامه و کارگردانی فیلم‌ها پرداختند. اکنون که بیضایی، اصلانی، تقوایی‌ها بر کنجی نشسته و فرصت فیلم‌سازی ندارند و رانت‌خواران از جیب مردم آثار سخیف می‌سازند؛ احیا و اعطای زرشک زرین به بدترین فیلم سال می‌تواند قدمی مفید در جهت مقابله با علف‌های هرز سینما که روز‌به‌روز در سینمای ایران بیشتر و بیشتر می‌شود، باشد و سینمای ایران را از قرار‌گرفتن در مسیر انحطاط نجات دهد.

به امید تولید آثاری شکوهمند و فراگیر‌شدن نگارش و ساخت فیلم‌هایی که تا مدت‌های زیاد پس از تماشا، مخاطب خاص و عام سینما را مشغول خود سازد و دغدغه‌های اجتماعی مردم ایران به‌عنوان سوژه در نظر سینما بگنجد و موجب ارتقای فهم و آگاهمندی مردم شود، هر سال زرشک زرین را اعطا خواهیم نمود تا علف‌های هرز از سینمای ایران به دور بماند.

برخی از افرادی که این بیانیه به امضای آنان رسیده است که از میان نام ٥٥ رأی‌دهنده به زرشک زرین ‌می‌توان به این نام‌ها اشاره کرد: سهند آدم عارف، امیرحسین آسایش، علیرضا بهنام، پرویز جاهد، بهمن عبداللهی، یاسین نمکچیان، امیر فرض‌اللهی، آیدا اورنگ، رسول نظرزاده و... .

و همچنین ٢٧ نفر از نویسندگان و منتقدان مستقل سینمایی با اعطای زرشک زرین موافق هستند که به دلایلی‌، ازجمله سفر و گرفتاری شخصی فیلم‌ها را ندیده‌اند و از میان آنها می‌توان به این نام‌ها اشاره کرد: محمد آقازاده، امید بی‌نیاز، سعیده خدابخش، پیمان شوقی، محسن فرجی و... .

 

در همین رابطه بخوانید

 

کپی برابر اصل، نگاهی به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر- سعید توجهی

 

سه نمای دور، از سی و ششمین جشنواره ی فیلم فجر- فهیمه غنی نژاد

 

یادداشت های روزانه کاوه قادری در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

 

پاسخ غلامعباس فاضلی به ابراهیم حاتمی کیا: من فرزند این انقلابم، اپوزیسیون نیستم

 

دیگر به چه معترضید؟! در مذمت طلبکاری نامتناهی ابراهیم حاتمی کیا، فیلمساز نازپرورده

 

پاسخ غلامعباس فاضلی به کارگردان «ماهورا»: راستی شما به فیلمتان چند ستاره می‌دهید!؟

 

جدول ارزشگذاری فیلم های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از دیدگاه منتقدان پرده سینما

 

داغونت می‌کنم بیلی!- جواد طوسی

 

جمعی از منتقدان و روزنامه‌نگاران خواستار اعطای «زرشک زرین» شدند


 تاريخ ارسال: 1396/12/2
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>روژان موسوی:

مثل همه جای دنیا.کار خوبی هم هست

3+0-

پنجشنبه 3 اسفند 1396



>>>سعید:

برای «امپراطور جهنم» باید «آب تمشک طلایی» هم درنظر گرفت! «زرشک طلایی» که جای خود دارد.

6+0-

چهارشنبه 2 اسفند 1396



>>>IRANI:

اینو خوب اومدی: "اکنون که بیضایی، اصلانی، تقوایی‌ها بر کنجی نشسته و فرصت فیلم‌سازی ندارند و رانت‌خواران از جیب مردم آثار سخیف می‌سازند؛ احیا و اعطای زرشک زرین به بدترین فیلم سال می‌تواند قدمی مفید در جهت مقابله با علف‌های هرز سینما که روز‌به‌روز در سینمای ایران بیشتر و بیشتر می‌شود، باشد و سینمای ایران را از قرار‌گرفتن در مسیر انحطاط نجات دهد".... من هستم. باهاتونم.

83+0-

چهارشنبه 2 اسفند 1396



>>>امیدی:

کارگردانها وتهیه کنندگان وهنرپیشه هایی که طاقت یک نقد ملایم روندارن چطور برابر زرشک تاب میارن؟!!!!!!!!!!

38+5-

چهارشنبه 2 اسفند 1396



>>>سعید مهرپور:

اقدامی پسندانه است تا کارگردانان و متوالیان امر بدانند وقت برای مردم طلا است!

70+2-

چهارشنبه 2 اسفند 1396




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.